Bentley och Rolls-Royce – genuin kvalitet

Den som inte vill synas köper en Bentley, lyder ett mer eller mindre välkänt talesätt i bilkretsar. Om man vill äga en bil som håller genuint hög kvalitet men som inte väcker lika mycket uppmärksamhet som en Rolls-Royce, då är Bentley det självklara valet för en bilentusiast.

Det är lätt att förälska sig i bilarnas vackra design och massiva yttre och den smakfulla och eleganta inredningen lär inte heller lämna någon oberörd. Oavsett om det är en Bentley- eller Rolls-Royce-modell handlar det om skinn och trä i sanna brittisk möbelbyggartradition.

Bentley och Rolls-Royce – genuin kvalitet

Sydeuropeiskt och skandinaviskt


Endast det bästa är gott nog och träet härstammar från Italien och det enda skinn, eller rättare sagt kohudar, som godkänns kommer från Danmark eller Sverige. Företaget som tillverkar läderklädseln till sätena och annan inredning heter Connolly Bros (Curriers) Ltd. Firman, som etablerades 1878 och fortfarande drivs av familjen, har kvalitetskrav som är helt unika. Nötboskapshudar från Storbritannien duger inte i någon större omfattning till Rolls-Royce och Bentleys inredningar. Angrepp från parasiter och märken från taggtråd gör att inte mer än 35 – 55 % av hudarna klarar de höga kvalitetskraven. Istället importerar man kohudar från Danmark där 65 – 70 % blir godkända medan siffran för svenska kor hamnar på 55 – 60 %. Till inredningen i en bil går det åt hudar från tio kor och Connolly köper partier om tusen hudar. De som inte duger till Rolls-Royce säljs till andra bilfabrikanter samt kläd-, möbel- och skofabrikanter. Kohudarna genomgår en lång och noggrann process där de bereds, färgas in och numreras innan de slutligen lämnas över till tapetserarna som förvandlar hudarna till bilinredning.

100 % hantverk


Valnöten, som ska bli världens bästa faner, levereras från Italien. Det är svårt, för att inte säga snudd på omöjligt, att påverka naturens produktion, men det betyder inte att kontrollen är mindre noggrann för det. Valnötsstockarna genomgår flera kvalitetskontroller och när faneret är uppsågat uppkommer nästa utmaning, att hitta bitar som matchar varandra perfekt så att instrumentpanelen och dörrsidorna får samma ådring, ett arbete som kan ta dagar att genomföra. Olika ådringar i samma bil är inget alternativ på Rolls-Royce fabrik. Valnötsfanern skärs till för hand, kontrolleras noga och eventuella felaktigheter för bättras innan fanern grundas och läggs på tork i 60 timmar. Därefter sprutlackar man träet, i tre omgångar, med en tålig polyesterlack som får torka i tre dagar. När lacken är torr handslipas och poleras fanern som då är så starkt att det går att fimpa en cigarett mot det utan att det blir brännmärke.

Bilens hjärta


När det kommer till motorn i en Bentley eller Rolls-Royce har den tillverkats med samma kärlek och noggrannhet som övriga delar på bilen. Antalet hästkrafter i lättmetall V8-motorn på 6,75 liter och 90 graders V-form, är hemligt, men enligt uppgift är hästkrafterna tillräckligt många. En gissning är att antalet ligger mellan 250 och 450 hästkrafter, beroende på om det handlar om en atmosfärisk motor eller en turbomotor. Vi kan väl helt enkelt nöja oss med att säga att det handlar om fullvuxna hästkrafter som räcker väl.

Bilens hjärta