Historian om Rolls-Royce

Det är ingen hemlighet att Rolls-Royce varje år tar ut stämningsansökningar på tillverkare av diverse olika produkter. Alla vill med slogans som till exempel ”Korkskruvarnas Rolls-Royce” och ”Luftens Rolls-Royce” vara med och göra profit med hjälp av Rolls-Royce höga kvalitet.

Historian om Rolls-Royce

Just kvalitet har varit en ledstjärna och röd tråd för Rolls-Royce ända sedan den där dagen 1904 när adelsmannen Charles Rolls och ingenjören Henry Royce möttes. De var både fascinerade av den revolutionerande uppfinningen som kallades automobil och lika irriterade över den usla kvaliteten och tillförlitligheten. Där och då bestämde de sig för att de skulle bygga världens bästa bil, och så blev det. De första bilarna, med årsmodell 1905 och 1906 byggdes i en liten anspråkslös fabrik i Manchester. Framgången med bilarna gjorde att grundarna tre år senare kunde flytta tillverkningen till Derby. Charles Rolls som även fascinerades av flygplan blev 1910 den första engelsmannen att genomföra en tur och retur-flygning mellan Storbritannien och Frankrike. Han blev historisk samma år när han blev den förste engelsmannen att omkomma i en flygolycka.

Expansion och motgångar


Charles Rolls tragiska dödsfall hindrade dock inte Henry Royce från att fortsätta tillverka bilar. Med på tåget klev Claude Johnson, illvilligt kallad för bindestrecket i Rolls-Royce, och i början av 1920-talet var efterfrågan på Rolls-Roycebilarna så stor att fabriken i Derby inte räckte till. Lösningen var att öppna en fabrik i Springfield i delstaten Massachusetts i USA. Wall Street-kraschen 1929 sårade företaget så svårt att man tvingades stänga fabriken i Springfield 1931. Men det finns inget ont som inte har något gott med sig. Konkurrenten Bentley drogs också med i börskraschen och införlivades i Rolls-Royce, som både fick tillgång till den före detta konkurrentens goda rykte och förhindrade att Bentley kom tillbaka som biltillverkare. 1933, bara två år efter uppköpet av Bentley, dog Henry Royce. Hans anda när det kommer till grundlighet och kvalitet har aldrig lämnat Rolls-Royce, vilket inte minst märks på bilarnas fortsatt genuina och höga standard.

Krigsåren


Under 1930-talet utökade Rolls-Royce verksamheten till att även omfatta flygmotortillverkning, en satsning som skulle få större betydelse än vad någon troligen kunde ana. Flygmotorfabriken byggdes i Crewe, nordvästra England och här utvecklade man den prominenta V12-motorn med namnet Rolls-Royce Merlin. Motorn utvecklades ursprungligen för att ta hem vinsten i den årliga tävlingen om snabbaste sjöflygplan, och utan den fortsatta utvecklingen av motorn, enbart för att vinna den åtråvärda trofén, hade de brittiska Spitfire- och Hurricane-flygplanen aldrig vunnit slaget om Storbritannien under det första året av andra världskriget.

Efterkrigstiden


Efter kriget fortsatte Rolls-Royce att tillverka bilar och flygmotorer parallellt. Men 1971 stod Rolls-Royce med allvarliga, för att inte säga livshotande, ekonomiska problem. Den brittiska flygplanstillverkningen kunde inte stå emot konkurrensen från de amerikanska jättarna Boeing och McDonnell Douglas, vilket var ett förödande slag mot företaget. För att rädda Rolls-Royce undan konkurs bildade man två nya bolag; statligt ägda Rolls-Royce Ltd för flygmotortillverkning och privatägda biltillverkande Rolls-Royce Motors Ltd.
Biltillverkningen repade sig förhållandevis snabbt och är sedan 1980 en del av Sperry-gruppen. För flygmotorsidan gick det långsammare och staten började sälja ut sin del av aktierna i företaget 1987. Under 1980-talet firade Rolls-Royce 80-årsjubileum och Bentley 65-årsjubileum. 1984 byggdes bil nummer 100 000. Som mest har Rolls-Royce byggt 3350 bilar på ett år, en siffra som en stor biltillverkare bygger på morgonskiftet. Men Rolls-Royce har aldrig byggts för massproduktion, hög kvalitet är och förblir en ledstjärna.

Efterkrigstiden