Långlopp – mellan 4 och 24 timmar

Många känner till svensk racings publikmagnet STCC (Scandinavian Touring Car Championship), där publiksiffrorna överstiger 10 000 personer på varje deltävling. För en del entusiaster är långloppet Le Mans 24-timmars en dröm att köra, men vad är långlopp egentligen och måste man vara vid rejält stadd kassa för att kunna köra långlopp?

Långlopp – mellan 4 och 24 timmar

Det som kännetecknar racing på högre nivå, som till exempel WTCC (World Touring Car Championship) och STCC (Scandinavian Touring Car Championship) är att tävlingarna uteslutande körs med ombyggda specialfordon. Till det yttre kan bilarna ha kvar karaktären av en standardbil men i övrigt handlar det om specialbyggen som följer klassernas reglementen. Snäppet under dessa elitklasser finns en breddnivå med ett antal olika standardbilsklasser och en av dessa är långlopp.

Vad innebär långlopp?

Ett långlopp innebär att två eller fler förare kör samma bil under det antal timmar som tävlingen varar. I klassiska Le Mans kör tre förare samma bil under ett dygn. Oavsett om man uppfyller drömmen att köra Le Mans eller håller sig till kortare långlopp som sträcker sig över fyra eller sex timmar, gäller att de förare som kör flest varv under loppet, och tar sig i mål, vinner. I Sverige finns en långloppscup kallad Swedish Touring Endurance Championship, STEC. Minimumkravet på bilarna är att de ska vara seriebyggda för gatubruk, 2- eller 4-sitsig och försedd med burbåge och racingstol med dito bälte. Cupen är indelad i flera olika klasser för att så många som möjligt ska kunna vara med och köra. Tanken är också att instegsklassen och de lägre klasserna ska kunna användas för att föraren ska kunna utvecklas och så småningom köra de högre klasserna, om det är det som är målet. Ett lopp varar i fyra eller sex timmar, beroende på vilken klass man kör och det gäller att köra så många varv som möjligt under den förutbestämda tävlingstiden. Varje förare får köra i maximalt 80 minuter och detta gäller samtliga klasser i STEC. När en förare har kört sitt pass måste han/hon vila i minst 60 minuter innan föraren kan påbörja ett nytt körpass.

Olika klasser

STEC är, som vi tidigare har nämnt, indelat i olika klasser. Dessa klasser är:

  • STEC racing – trim är tillåtet, full racingbur krävs, 225 breda R-däck, fri motor och chassi.
  • STEC standard – trim är inte tillåtet, minst halvbur med sidorförstärkning är ett krav och däcken måste vara tw180 med maxbredd 205. Det finns dessutom en motorrestriktion.
  • STEC GT Open – har samma tekniska regler som de andra klasserna men man tävlar i heat som varar i 60 minuter. En klass lämplig för team med 1 – 2 förare.
  • STEC instegsracing/STEC light – en instegsklass med fyra timmarslopp på mindre banor. Bilarna får inte vara trimmade, behöver inte vara försedda med säkerhetsbur och för däcken gäller tw180 och max 205 bredd.

(Classic) Mini – tre timmars race, som körs i samband med STEC sextimmarslopp, med Mini Cooper standard och Mini Cooper sport/modified. För att börja köra långlopp är det alltså bara att leta upp en banan där ma.

Olika klasser