Rally Sweden

Det behövs inte mer än fyra ord för att sammanfatta Rally Sweden, fart, gemenskap lera och snö. En sann entusiast av rally låter sig inte påverkas eller stoppas av varken djup snö, många minusgrader eller lera. När det är dags för den årliga upplagan VM-tävlingen Rally Sweden, ja då är entusiasterna på plats i de värmländska skogarna. De vallfärdar från flera ändar av världen för att beskåda tävlingen som tidigare bar namnet ”Svenska rallyt”. Det spelar ingen roll om det är 25 minusgrader, duggregn eller strålande vinterväder, längs med de olika specialsträckorna och deras kontrollpunkter sluter publiken upp för att se tävlingen på så nära håll det bara går. Det är hög stämning och en folkfest utan dess like.

Rally Sweden

 

Deltävling i rally-VM


Biltävlingen är en av de största i Sverige och ingår som en deltävling i World Rally Championship (WRC), det vill säga rally-VM. Tillsammans med ”Norska rallyt” och ”Monte Carlo rally”, är Rally Sweden de enda deltävlingarna i rallycirkusen som körs på is eller snöbelagda asfalts- eller grusvägar. Övriga deltävlingar körs sträckorna på torra eller regnvåta asfalts- eller grusvägar, med några få undantag med delsträckor som har lera som underlag. Vinterväglaget påverkar både förare och bilar och ställer andra krav än normalt på utrustningen. Det är främst däcken det handlar om. Ett vanligt dubbdäck har ungefär 100 dubbar med ett dubbutstick på 1,5 mm. Dubbade rallydäck har fyra gånger som många dubbar, cirka 400 stycken, och ett dubbutstick på 5 – 6 mm. Utan mängden dubbar och det långa dubbutsticket hade förarna inte klarat att hålla kvar bilarna på de hala vägarna.

Rallyts historia

Första gången ”Svenska rallyt” kördes var 1950. Då gick tävlingen på sommaren och bar namnet Midnattssolsrallyt. Fram till 1964 kördes tävlingen under sommaren men sedan ändrade man namnet på tävlingen till ”Svenska rallyt” och ändrade tävlingen från sommar- till vintertävling. Sedan 1965 har ”Svenska rallyt” körts varje år med undantag för tre tillfällen. Det första tillfället var 1974 under den då rådande oljekrisen. Andra gången tävlingen ställdes in var 1990 och då var det vädret som satte stopp för tävlingen. Tredje tillfället var 2009 när ”Svenska rallyt” inte kördes eftersom det inte ingick som en deltävling i rally-VM. Efter det var det nära att 2016 års upplaga blev den fjärde gången Rally Sweden ställdes in. Vädrets makter visade sig från sin sämsta sida och väderförhållanden gjorde att delsträckorna fick kortas ner. Det gjorde i sin tur att sträckorna blev mer svårbemästrade än de varit tidigare år men det var inget som hindrade vinnaren Sébastien Ogier.

Aktiviteter och folkfest


Det finns nog en och annan som frågar sig om vad som är tjusningen med att stå och frysa i skogskanten längs med en isbelagd och såphal grusväg i de värmländska skogarna. För en rallyentusiast är svaret självklart, ja. Fram till och med 2016 hade Rally Sweden både start och målgång på Stora Torget i Karlstad, men därefter flyttade man målgången till Torsby gamla flygfält som nu har blivit en festivalplats för rallyt. Här finns olika aktiviteter, även för dem som inte är uppslukade av rally, och ett serviceområde för bilarna där det även går att träffa förarna, när de har tid.

Aktiviteter och folkfest