Repor i lacken

Få saker är så irriterande som repor i lacken på bilen. Oavsett om det är du själv eller någon annan som har orsakat lackskadorna måste de tas omhand för att inte riskera rostangrepp som kräver en kostsam omlackering. Här kan du läsa mer om olika tips och hur du steg för steg kan laga mer eller mindre djupa repor.

Repor i lacken

Repor i lacken kan uppstå av många olika skäl men att det beror på felaktig tvätt av bilen är kanske inte det första du tänker på. Det är lätt att man tvättar hela bilen med samma svamp utan att tänka på att gruset som finns på fäljarna fastnar i svampen och orsakar repor på andra delar av bilen. Den här typen av repor är i regel grunda och försvinner när du vaxar bilen. Om du vill ta reda på om en repa går att polera bort, kan du ta lite saliv på fingret och gnugga på repan. Försvinner repan tillfälligt kommer den även att försvinna när du vaxar bilen. I annat fall krävs det lite mer.

Djupare repor

Det är lätt att tro att det är enklare att laga många små repor än en eller två djupa. Sanningen är att det ofta är precis tvärtom. Det du dock måste ta med i beräkningen är att det tar tid att laga lackskador. Följ de här stegen när du ska laga djupare repor:

  • Tvätta bilen noggrant
  • Är repan djup måste du börja med att jämna till kanterna
  • Rengör noga i och runt repan och maskera av med maskeringstejp runt kanten
  • Lägg på 3 – 4 lager billack och sedan 3 – 4 lager klarlack ovanpå
  • Ta bort maskeringen och låt lacklagerna torka under en veckas tid

En ren bil är a och o för ett bra slutresultat. Se till att lacken är helt torr innan du börjar arbeta på repan. En repa som går igenom billacken och ner i underlacken måste du ha rubbing till hands. Rubbingen använder du för att slipa ner kanterna på repan så du får en jämn yta att arbeta vidare med. När du avlägsnar rubbingen kommer området runt repan vara ljusare än den övriga lacken på bilen. Vi rekommenderar att du sprayar på lacken över repan. Försök att få lagren så tunna som möjligt. Varje lager måste vara helt torrt innan du applicerar ett nytt. Därefter gör du om samma procedur fast med klarlack istället. Tänk på att det sista lagret klarlack måste torka i minst en vecka innan du kan tvätta och/eller polera bilen.

Rekonditionering – en bra investering

När du har lagat lackskadan är det ett klokt drag att polera bilen för att skapa ett extra skyddande lager för lacken. När du vaxar bilen försvinner även mindre och inte så djupa repor. Om du inte vill polera bilen själv kan du med fördel lämna in den för rekonditionering och låta proffsen ta hand om jobbet. Det kostar lite att göra en rekonditionering med pengarna kan snabbt betala tillbaka sig om du planerar att sälja bilen. En bil med hel och välvårdad lack är betydligt mer attraktiv för köparna än en med matt och repig lack.

Rekonditionering – en bra investering