Vilka regler gäller för däck?

Så gott som varje år dyker frågan dubbdäck kontra friktionsdäck och vid vilka datum det är sommar- eller vinterdäck som gäller. Vi ska här redogöra för vilka datum som gäller och även titta lite närmare på för- och nackdelar med dubb- och friktionsdäck.

Vilka regler gäller för däck?

Låt oss börja med skillnaden på dubbdäck och friktionsdäck. Ett dubbdäck är, som det hörs på namnet, försett med dubbar. Dubbarna, som sticker ut en bit från däckets yta, är tillverkade i metall. Ett dubbdäck fungerar bäst på isväglag eller när det blir blixthalka. När det kommer till vattenplaning, som kan uppstå när vägarna saltas, har dubben ingen effekt alls. Ett friktionsdäck är tillverkade i en gummiblandning som ger en högre friktion och därmed också ett bättre fäste. Friktionsdäck klarar våta underlag bra och kan hjälpa föraren att hantera en vattenplaning. När det kommer till blixthalka och isväglag fungerar ett friktionsdäck som vilket odubbat däck som helst, det vill säga inte särskilt bra.

För- och nackdelar

Förutom det som vi har tagit upp här ovan finns det en del andra faktorer som kan spela in när du ska välja dubbade eller odubbade vinterdäck. Eftersom dubbarna sliter mer på vägbanorna och driver upp partiklar, som inte är helt sunda att andas in, i luften har en del städer valt att införa totalförbud mot dubbdäck i stadskärnan. Hur mycket partiklarna påverkar oss människor är fortfarande inte helt klarlagt utan forskning pågår löpande. Vet du med dig att du ska på vintersemester utomlands och ska köra genom Tyskland, är friktionsdäck, eller dubbfria vinterdäcks om de också kallas, ett måste. Tyska myndigheter har sedan många år tillbaka tagit beslut om att dubbdäck är förbjudna på bilar som framförs på Autobahn. Man ska dock vara medveten om att även friktionsdäck river upp partiklar från körbanan men detta sker i betydligt mindre skala än med dubbdäck. Friktionsdäck som är avsedda för sommarväglag kan dessutom ha en annorlunda gummiblandning än däcken som är avsedda för vinterväglag medan de som är avsedda för vinterväglag kan ha ett mönster som är speciellt utvecklat för vintervägar.

Viktiga datum

Oavsett om du väljer dubbade vinterdäck eller vinteranpassade friktionsdäck är det några datum som är viktiga att hålla ordning på. Här handlar det om de datum som styr när det är lag på att ha vinterdäck på bilen och när det är olagligt att ha dem på. Mellan den 1 december och 31 mars är det lag på att alla bilar ska ha vinterdäck, oavsett om det är vinterväglag eller inte. När det gäller dubbdäck är det tillåtet att ha dem på mellan 1 oktober och 15 april, men om det befaras eller är vinterväglag utanför dessa datum är det tillåtet att ha dubbdäck på. Till vinterväglag räknas vägar som är helt eller delvis täckta av frost, is, snömodd eller snö. Blir du stoppad är det polisen och inte du som avgör om det är vinterväglag eller inte på den plats som ni befinner er. Mönsterdjupet på ett vinterdäck ska vara minst tre millimeter och på sommardäck gäller minst 1,6 millimeters mönsterdjup.

Viktiga datum